Skip to main content

PedCast Didaktická dílna

Pětidílný podcastový miniseriál Didaktické dílny z Gymnázia Karviná vznikl jako součást projektu #Změna.začíná.lidmi, který podpořilo MŠMT v rámci výzvy Na učitelích záleží.

Didaktická dílna #10 – s Martinem Slavíkem o laboratoři ve škole

Vědu musíte ve škole zažít, a ne jenom poslouchat. Vydejte se s naší Didaktickou dílnou do ško, kde se rozhodli učit přírodní vědy jinak. Zavedli do vyučování novinky, v nichž propojili jednotlivé vzdělávací obory. Vznikly předměty jako laboratoře.

Stačí si poslechnout, abyste se pro vaši školu mohli inspirovat!

Didaktická dílna #9 – s Janou Příhonskou o matematice

Je matematika v české škole opravdu strašák, jak se o ní často říká? Myslíme si, že tomu tak není. Pojďte si s námi poslechnout matematicku úlohu a pokuste se ji vyřešit pouze poslechem.  Během roku 2023 jsme jezdili po školách s různými matematickými úlohami a zjistili jsme, že matematik by měl být dobrým češtinářem, a že češtinář by měl být zdatným matematikem. 

Vydejte se s námi k objevu krásy geometrie! 

Didaktická dílna #8 – s Michaelou Markovou o čtenářské gramotnosti

Je čtenářská gramotnost věc pouze češtinářů? Neměli by se jí zabývat i vyučující cizích jazyků nebo dokonce nejazykových předmětů? Proč bychom se měli ve výuce věnovat porozumění textu, ať už psaného, či mluveného? Má smysl s žáky a studenty procházet i tradiční média, nebo bychom se měli zaměřit jen na sociální sítě? A jak motivovat děti ke čtení knih?

Poslechněte si rozhovor Alexe Röhricha s Miroslavem Slowikem z katedry románských jazyků, zakladatelem Didaktické dílny, a Michaelou Markovou z katedry anglického jazyka.

Didaktická dílna #7 – s Hynkem Böhmem o terénní výuce

Terénní výuka v přípravě moderních učitelů. Práce v týmu, komunikace, řešení krizových situací – to vše je součástí i cílem terénní výuky. Co přináší budoucím vyučujícím a jejich pedagogům a pedagožkám? A jak zapadá do Strategie 2030+?

Didaktická dílna uspořádala expedici ve skutečně drsných podmínkách vyloučené lokality poznamenané těžkým průmyslem, na místě, kam běžně veřejnost nemůže. Jakým výzvám museli účastníci čelit?

Poslechněte si rozhovor Alexe Röhricha s Miroslavem Slowikem z katedry románských jazyků, zakladatelem Didaktické dílny, a Hynkem Böhmem z katedry geografie, který se vypravil se studenty a studentkami FP TUL na expedici Karbon do Karviné, do blízkosti Šikmého kostela.

Didaktická dílna #6 – s Annou Habánovou o didaktické hře

Didaktická hra. Co se stane, když se škola promění v hru podobnou deskovce? Bude to apokalypsa, konec školství?

Už Jan Amos Komenský říkal, že škola je dílna lidskosti, kde má probíhat škola hrou. Gamifikace výuky je možná nový fenomén ve vzdělávání, ale v podstatě jen naplňuje základní Komenského předpoklad.

Poslechněte si rozhovor Alexe Röhricha s Miroslavem Slowikem z katedry románských jazyků, zakladatelem Didaktické dílny, a Annou Habánovou z katedry historie, která byla u toho, když studenti FP TUL realizovali didaktickou hru pro žáky 5. až 9. tříd ZŠ Dětská v Ostravě-Porubě.

Didaktická dílna #5 – Pilotáž

Bez požehnání ředitele by se změna ve škole těžko ujala. Proto si Hedvika Vavrečková do posledního dílu našeho pedcastového miniseriálu pozvala ředitele Gymnázia Karviná Miloše Kučeru. 

Didaktická dílna #4 – Žákovské kompetence

Ve čtvrté epizodě našeho pětidílného pedcastového miniseriálu vyzpovídala moderátorka Hedvika Vavrečková, studentka Gymnázia Karviná (modelová škola Didaktické dílny), své spolužáky Veroniku Míkovou a Tomáše Juchelku.

  • Co si o předmětu Mapa na začátku mysleli?
  • Čeho se obávali?
  • Potvrdily se jejich obavy?
  • Jak výuka probíhá a baví je?
  • Co na nový způsob výuky říkají jejich spolužáci či rodiče?

Didaktická dílna #3 – Integrovaný předmět

Třetí epizodu našeho pětidílného pedcastového miniseriálu jsme natáčeli mimořádně na hradě Hauenštejn, kde spolu žáci a učitelé z Gymnázia Karviná (modelová škola Didaktické dílny) a studenti a pedagogové Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické TUL strávili víkend, aby všichni společně rozvíjeli integrovaný předmět Mapa. Moderátor Vojtěch Morávek, student karvinského gymnázia, postupně vyzpovídal hned čtyři hosty: Zuzanu Pechovou, proděkanku FP TUL, Davida Venclíka, historika z Univerzity Karlovy, Martina Brzósku, učitele z Gymnázia Karviná, a Vladimíra Křivského, studenta FP TUL. 

  • Je potřeba v dnešní době podporovat učitelské povolání?
  • Jaké přínosy má Didaktická dílna pro FP TUL?
  • Co je to "didaktický inkubátor" a jak může školám pomoci?
  • Jak mohou sami žáci ovlivnit, co a jak se ve škole učí?
  • A jak vnímají propojování různých oborů budoucí učitelé?

Didaktická dílna #2 – Pedagogický lídr

Ve druhé epizodě našeho pětidílného miniseriálu z Gymnázia Karviná, které se stalo modelovou školou Didaktické dílny a kde se nyní vyučují hned dva kompetenční mezioborové předměty, se zaměříme na téma pedagogický lídr. Moderátorka Hedvika Wawreczková, studentka karvinského gymnázia, vyzpovídá svou učitelku a zároveň pedagogickou lídryni Moniku Brzou spolu s garantem Didaktické dílny Miroslavem Slowikem. 

  • Kdo je pedagogický lídr?
  • Co je náplní jeho práce?
  • Jaký je vztah mezi pedagogickým lídrem a garantem Didaktické dílny?
  • Na čem konkrétně pracuje pedagogický lídr karvinského gymnázia a s jakými výzvami se spolu se svým týmem musí potýkat?
  • A jak může spolupráce pedagogických lídrů z různých škol pomoci zavést do výuky Strategii 2030+ rychleji?

Didaktická dílna #1 – Změna ve škole

O Didaktické dílně jsme s jejím garantem Miroslavem Slowikem v Pedcastu už mluvili, a to v šesté epizodě. Nyní Didaktické dílně věnujeme pětidílný miniseriál, ve kterém se nám představí do detailu.

Prvním dílem miniseriálu s názvem Změna ve škole nás provede moderátorka Hedvika Wawreczková, studentka Gymnázia Karviná, která je přímou účastnicí aktivit Didaktické dílny. Právě karvinské gymnázium se totiž stalo modelovou školou, ve které se nyní vyučují hned dva kompetenční mezioborové předměty – textový editor a mapa. 

  • Jaké inovace do českého školství přináší Didaktická dílna?
  • Co je Strategie 2030+ a jak ji Didaktická dílna pomáhá implementovat do škol?
  • Jak studenti karvinského gymnázia reagují na své nové předměty?