INOVACE DLE STRATEGIE 2030+
Didaktická dílna FP TUL pracuje s klíčovým vládním dokumentem, kterým je Strategie 2030+. Podle S2030+ stavíme moderní školní vzdělávací program ve spolupracujících školách, aby se staly modelovými příklady pro zlepšování vzdělávacího procesu v České republice. Nově integrované předměty jsou vedeny inovativními týmy učitelů a ředitelů (pedagogických lídrů), o něž Didaktická dílna pečuje a nabízí jim dlouhodobý koučing.
Kompetenční výchovně-vzdělávací předměty
Inovační formy vyučování
MAPA
Integrovaný kompetenční předmět
- Předmět je určen pro třetí ročník gymnázia.
- Z povinné hodinové dotace vzdělávacího oboru zeměpis, dějepis a základů společenských věd jsme vymezili jednu vyučovací jednotku pro ustavení kompetenčního předmětu.
- Zbylá hodinové dotace probíhá ve standardních vyučovacích jednotkách a je vedena jinými učiteli.
- Tři jednotky (D, Z, ZSV) jsme postavili k sobě do tříhodinového bloku.
- Každá skupina má maximálně dvacet studentů, aby mohla být splněna podmínka pro zdárný nácvik kompetencí.
- Blok je rozdělen na dvě části. Mezi skupinami, které probíhají synchronně, je možný inspirační přechod, aby dvě pracovní skupiny spolupracovaly.
- Jedna část bloku je vyučována tandemem učitelů (Z-D) hovořících česky; druhá část bloku je vyučována tandemem učitelů (D-ZSV) hovořících anglicky.
- Vyučovací kompetenční blok jsme nazvali Mapa.
- „Mapa“ je tedy nový výchovně-vzdělávací předmět, v němž se jednotlivá témata daných oborů kladou na sebe, aby byla vidět jejich souvztažnost.
- Proč „Mapa“? Samotné RVP G určuje, že jedním průřezovým tématem, které musí škola splnit, je Mapa evropských a globálních souvislostí.
- Propojili jsme jednotlivé výstupy z RVP G z jednotlivých oborů do funkčního celku. Zjistili jsme, že se jednotlivé výstupy často velmi prolínají.
- Napsali jsme v týmové spolupráci interdisciplinárního inovativního týmu nové ŠVP, kde se témata vzájemně podporují, doplňují a ukazují v souvislostech.
- „Mapa“ vnáší do školy aktuální témata.
- Témata jsou volena tak, aby odkryla odpovědi na otázky týkající se „tady a teď“.
- Tříhodinový kompetenční blok je veden formou dílny. Třída je vybavena tak, aby se žáci mohli cvičit v prostředí podporující kompetenční učení.
- Blok má skupinovou dynamiku – jsou zvoleni lidří skupin; každá skupina má své role.
- Předmět má vypracovanou metodiku hodnocení.
- Skupině je představen problémový úkol, jímž je na zadní straně vyučovací místnosti sestavit velkoformátovou mapu Evropy s přilehlými limitními oblastmi tak, aby se žáci orientovali v jednotlivých tématech.
- Součástí nabývání kompetencí je zodpovědnost žáků za svůj vlastní rozvoj a současně pokrytí jejich potřeb, zájmů.
- Kompetenční předmět umožňuje žákům vyniknout v jejich talentu a profesním směřování; ukáže jim cesty, kterými by se do budoucna mohli vydat.
TEXTOVÝ EDITOR – DÍLNA PSANÍ
Integrovaný kompetenční předmět
- Předmět je určen pro čtvrtý ročník gymnázia.
- Z povinné hodinové dotace vzdělávacího oboru český jazyk a literatura a oboru anglický jazyk a literatura jsme vymezili po jedné vyučovací jednotce pro ustavení kompetenčního předmětu.
- Zbylá hodinová dotace probíhá ve standardních vyučovacích jednotkách a je vedena jinými učiteli.
- Dvě vyčleněné jednotky (ČJL a AJ) jsme postavili k sobě do dvouhodinového bloku.
- Každá skupina má maximálně dvacet studentů, aby mohla být splněna podmínka pro zdárný nácvik kompetencí.
- Mezi skupinami, které probíhají synchronně, je možný inspirační přechod, aby dvě pracovní skupiny spolupracovaly.
- V předmětu provázejí problémovým úkolem dva učitelé v tandemu. Jeden učitel je češtinář, druhý angličtinář. Výhodou v této situaci je, když je druhou aprobací učitelů ještě další jazyk a také informatika.
- Napsali jsme v týmové spolupráci interdisciplinárního inovativního týmu nové ŠVP, kde se témata vzájemně podporují, doplňují a ukazují v souvislostech.
- Vyučovací kompetenční blok jsme nazvali Textový editor z toho důvodu, neboť editorem je člověk, který vydává své vlastní autorské (ale i skupinové) texty, z nichž mnohé jsou určeny přímo k publikaci ve veřejném prostoru.
- Předmět Textový editor probíhá v dílně psaní, v tzv. skriptoriu.
- Žáci ve skriptoriu pracují se zdroji v českém i globálním jazyce (i v jiných jazycích), vyhledávají informace, které uplatňují při kreativním zpracování textového zadání.
- Textová zadání jsou ve své výstupní formě písemná i ústní, v jazyce mateřském i globálním (cizím).
- Pro ukládání písemných textů (včetně grafických náčrtů, kreseb, schémat výrobních procesů atp.) slouží sdílené dokumenty. Žáci se učí pracovat v softwaru pro tvorbu textu, pro editaci textů, pro zalamování textů; pracují s nástroji pro korekci pravopisnou i stylistickou; uplatňují elektronická nástroje pro nápovědu z databází slovníků různých typů. K dispozici je samozřejmě tiskárna pro možnost tisku na velký barevný formát pro nutnost náhledu určitého typu publikace (newsletter, časopis, plakát, poutač atp.).
- Pro práci s mluvenými texty je ve škole zřízeno podcastové studio, které spravují sami studenti, umí ho ovládat, nastavit, škálovat. Jsou vedeni k práci se zvukovou stopou, pracují v elektronické střižně, jsou schopni zvuk i video editovat a publikovat v patřičné grafické, zvukové, obrazové kvalitě.
- „Textový editor“ vnáší do školy aktuální témata, i témata odborná, která se vyjevují jako obsahy povinných vzdělávacích oborů.
- Témata jsou volena tak, aby odkryla odpovědi na otázky týkající se „tady a teď“.
- Zpracování témat vede žáky ke kompetenčnímu rozvoji. Tento kompetenční rozvoj je komplexní, neboť se v sobě kombinuje různé kompetence a navíc se opírá o další kompetenčně ustavené integrované předměty ve škole.
- Zadání do Textového editoru posílají všechny ostatní výchovně-vzdělávací předměty. Každý textový výstup má tedy dvě složky: složku formální a složku obsahovou, které jsou součástí hodnocení.
- Studenti nemají předem dán striktní pracovní plán, v jakém pořadí budou svá textová zadání plnit; jsou ovšem určeny uzlové body, v nichž musí míst žáci splněno určité penzum práce. Je na nich, jak si práci rozvrhnou a jak se tím naučí rozplánovat plněné problémového úkolu v omezeném čase.
- Předmět má vypracovanou metodiku hodnocení, která vychází z ustavených kritérií.
- Významnou složkou hodnocení je vzájemné hodnocení textových výstupů v rámci jedné dílny (skupiny). Tím pádem se prostředí skriptoria proměňuje pravidelně v dílnu čtení, kde je podpořeno kritické myšlení a správná interpretace čteného i poslouchaného textu, a to v obou jazycích.
- Problémovým úkolem je splnění povinného textového penza, které si s sebou žák nese jako výbavu k maturitní zkoušce z českého i cizího jazyka, k přijímacím zkouškám na vysokou školu a je vybaven kompetencí „zdatný tvůrce textů“ pro své studium na vysoké škole.
- Zároveň se žák stává zdatným mluvčím, neboť v textovém editoru prošel výcvikem své vlastní kompetence mluveného slova, což mu následně pomůže při dalším studiu i do života.
GEOMETRICKÝ PROJEKT
Derivovaný kompetenční předmět
- Z oblasti (oboru) Matematika jsme vyčlenili specifickou tematickou oblast, kterou bylo řešení eukleidovských konstrukcí, čili řešení úloh pomocí pravítka a kružítka.
- Učivo bylo seskupeno tak, aby pokrývalo celou oblast gymnaziálního vzdělávání v oblasti konstrukčních úloh.
- Vzniká samostatné téma, které se v průběhu dalších let promění v samostatně stojící předmět.
- Téma je vyučováno intenzivně v projektových dnech.
- Pro téma je vybrána forma didaktické dílny.
- Úlohy jsou zadány komplexně tak, aby byla snáze patrná jejich provázanost.
- Práce v dílně je dělena skupinovou dynamikou.
DIDAKTICKÁ DÍLNA
Kompetenční vyučovací forma
- Dílna je kreativní výchovně-vzdělávací prostředí, které se zaciluje na rozvoj žákovských kompetencí dle Strategie 2030+.
- Prostředí dílny porušuje klasické rozvržení školního nábytku. Je zde kladen důraz na hnízda či na pracovní ostrůvky; pracuje se na velkých plochách.
- V dílně je umožněn svobodný pohyb všech zúčastněných.
- V dílně Mapa stojí učitelský tandem.
- Dílna je vybavena základní technikou, na níž se žáci učí pracovat jako s nástroji podporujícími poznání: kvalitní barevná tiskárna, barevné tonery, spotřební kancelářský materiál, počítače či tablety (žáci si mohou nosit vlastní), nástěnky, barvy, řezačky, velkoformátové papíry o vysoké gramáži, připojení k internetu.
- Prostředí dílny má svou spotřebu, která je omezena žákům na školní rok. Žáci jsou vedeni k regulaci spotřeby, její kontrole a jsou nuceni se ke svěřenému majetku i spotřebnímu materiálu chovat se zodpovědností tak, aby si udrželi podmínky pro úspěšné zpracování problémového úkolu.
- Dílna má svůj web nebo sociální síť.
- V dílně se pracuje tak, aby byl redefinován vzdělávací cíl dle metody SAMR.
- Dílna může mít průběh celoroční v povinném nebo povinně-volitelném předmětu, anebo může být ustavena dočasně pro projektově vedené téma
SKUPINOVÁ DYNAMIKA
Týmová kooperativní činnost
- Pro práci na dlouhodobém úkolu, ať již v dílenském prostředí či v tradičně vedeném vyučování, lze úspěšně dynamizovat žákovskou skupinu při splnění určitých podmínek.
- Práce ve skupinách musí být zaměřena na dlouhodobý dílčí úkol v určitém období (týden, měsíc, pololetí ad.).
- Skupina (třída) je rozdělena do homogenních skupin, v nichž se opakují jednotlivé role (mluvčí, kreslíř, síťař, grafik, textař, nástrojař atp.).
- Do jednotlivých rolí se studenti ustaví sami tak, jak jim daná činnost nejvíce konvenuje. Mohou se v rolích střídat, pokud k tomu najdou ve skupině konsenzus.
- Skupiny pracují na stejně zadaném úkolu, ale každá jej zpracuje svým kreativním způsobem tak, jak je schopna se týmově řídit.
- Každá skupina má svého lídra, který určuje práci a má zodpovědnost za skupinu, aby problémový úkol splnila v určitém časovém limitu.
- Skupiny mohou využívat různé prostředí ve škole, kde lze kreativně tvořit (sou)části problémového úkolu: výtvarná učebna, podcastové studio, venkovní učebny.
- Skupina je prezentanční tvůrčí jednotkou, která představuje své řešení ostatním skupinám.
- Skupina je jednotkou hodnotící; sleduje práci a výkon ostatních skupin a své hodnocení zdůvodňuje.
- Skupina není nedělitelná; lze ji na určitý čas pro konkrétní činnost rozdělit či propojit s další skupinou.
- Skupiny se po určitém období proměňují tak, aby se žáci naučili spolupracovat s jinými žáky. Problémové úkoly se proměňují tak, aby byly různorodé a tím pádem se do popředí dostaly různé žákovské talenty, jež se běžně ve výuce neukazují.
- Skupina má své pomůcky, které si sama zabezpečuje buď ze školní dílny, anebo si je přináší z domova.
- Skupina je odpovědná za svěřený školní majetek i spotřební materiál a funguje jako podnikatelská jednotka.
- Jednotlivé role ve skupině lze seskupovat k sobě, pokud je nutno v závěrečné fázi problémového úkolu utvořit expertní týmy: tým kreslířů, tým mluvčích, tým síťařů atp.
PROBLÉMOVÝ ÚKOL
Zadání vedoucí k nácviku kompetencí
- Pro splnění požadavků Strategie 2030+ vycházejících z kompetenčního učení je nutno žákům formulovat problémový úkol.
- Problémový úkol je postaven tak, aby žáci pracovali s již nabytými znalostmi a vědomostmi, nicméně jsou při řešení nuceni vyhledávat další informace.
- Úkol je zadán v určitém čase a s určitým omezenými nástroji: výpočetní a kancelářská technika, prostředí vybavené didaktické dílny.
- Problémový úkol je zadán celé skupině a je komplexní, čili lze jej dělit na určité dílčí kroky.
- Řešení úkolu vyžaduje obecně formulované zadání tak, aby mohli žáci k řešení přijít svými cestami, aby se v nich pěstovala touha po kreativním ztvárnění úkolu.
- Problémové zadání postrádá krokování – je na žákovském týmu, jak si jednotlivé kroky rozvrhne, což je součástí kompetenčního učení.
- Postup řešení úkolu je podroben vizuální kontrole – žáci si sami postup prací dokumentují. K této věci jsou vhodné další dílenské předměty: textový editor se v této věci jeví jako nepříhodnější, neboť žáci v něm mohou textově postup praxí zaznamenat a připravit k publikaci.
- Úkol je zadaný tak, aby splňoval redefinici vzdělávacího cíle dle metody SAMR.
- Problémový úkol je řešen ve skupinové dynamice, tj. jsou určeni lídři pro konkrétní úkoly a je v týmu distribuována zodpovědnost
- Problémový úkol má přípravnou fázi s vyhodnocením podmínek a rizik.
- Učitel zodpovědný za zadání problémového úkolu pracuje se žáky na jeho řešení; poskytuje zpětnou vazbu a poskytuje doporučení, možnosti a způsoby, jimiž lze k řešení úkolu dojít.
- Problémový úkol se stává součástí výzdoby školy, veřejného prostoru, webové stránky, sociální sítě.
- Při řešení problémového úkolu se pěstují kompetence různého typu, nejstěžejnější je hledání vhodných komunikačních strategií, aby tým fungoval koherentně.
- Problémový úkol a jeho řešení je součástí dlouhodobého hodnocení žáka v dílenském prostředí.
- Problémový úkol musí být interdisciplinární; jeho řešení a vyřešení se má propisovat do hodnocení jednotlivých oborů či předmětů, do nichž problém přesahuje.
- Problémový úkol pěstuje v žácích schopnost formativně se hodnotit, neboť splnění či nesplnění určitého dílčího kroku vede k neúspěchu celé skupiny.
NASLOUCHÁNÍ
Poslechové činnosti k podpoře porozumění
- Audiokniha nebo jakékoliv mluvené slovo je součástí výuky českého jazyka a literatury.
- Mluvené slovo je součástí odborných oborů, žáci cvičí poslouchání a naslouchání tím, že sledují mluvené slovo vědců v různých pořadech televizních nebo rozhlasových.
- Podcast je součástí vzdělávání; je to text hodný rozboru a interpretace.
- Rozhlasová hra nebo audiokniha jsou nedílnou součástí výuky češtiny.
- Příběhy se poslouchají celé, aby byla možná interpretace celého uměleckého díla.
- S mluveným slovem jako se souborem se pracuje v podcastovém studiu nebo ve střižně. Lze z něj pořizovat záznamy, různě kombinovat jednotlivé argumenty, vystřihávat úryvky.
- Pro práci s audioknihou je potřeba vybavit poslechovou místnost a připravit ji k tomu, aby se v ní mohla posluchačská gramotnost rozvíjet.
- Příprava učebny souvisí s projektovým vyučováním a je potřeba zapojit do práce servisní tým školy.
SERVISNÍ TÝM
Místně zakotvené učení
- Ve škole vzniká na každé pololetí servisní tým.
- Servisní tým je zřízen z žáků školy, kteří pracují na zadaných problémových úkolech vycházejících z potřeb školy jako provozu.
- Zpracovávají pro školu podklady, rešeršní řízení; pomáhají stavět učebny potřebné pro vnesení tématu do školy, např. stavbu auditoria nebo geometrické dílny.
- Mají k dispozici nářadí a materiál, který používají pro dynamizaci učebního prostředí.
- Pro různé učitele zpracovávají výstupy a technické materiály dle potřeb, které u každého učitele vznikají.
- Servisní tým je vyvolán k úkolu školním rozhlasem, pokud náhle dojde k potřebě obce, čili školy.
- Žák se může svobodně rozhodnout, zda bude vykonávat činnost v servisním týmu, anebo se bude účastnit výuky. Práci pro školu může v rámci vyučování odmítnout.